måndag 31 augusti 2020

hercules stordåd och mattes trädgårdsland

stora projekt kräver stora verktyg. matte har köpt ett måttband på 30 meter för att börja mäta upp trädgårdslandet. det är väl bara dra upp lite snören och ut med plankor och grus, tänkte matte. hur svårt kan det vara? det är ju ändå inte versaille jag ska bygga...


men det här med trädgårdslandet har visat sig vara ett projekt av större magnitud än jag först trodde. har suttit och räknat på hur mycket virke vi behöver köpa för kanterna. förutom den yttre ramen, behöver jag också bygga fyra stycken av varje av formerna nedan. det kan tyckas inte så farligt. men allt är i en så mycket större, näst intill astronomisk, skala än vad det känns som på pappret. även om man nu kanske inte behöver mäta virkesåtgången i ljusår är det banne mig inte långt ifrån! 


då själva trädgårdslandet ju kommer att ha yttermåtten 28 x 14 m, visade det sig efter lite matematiska beräkningar gå åt närmare 460 m träregel, alltså nästan en halv kilometer som skall målas, sågas och skruvas! därtill är det 148 vinklar  (112 st vanliga 90°, 20 st konkava 90°,  8 st 45° och 8 st 135°) som behöver fogas samman på något sätt (vinkeljärn, trälist?). dessutom behövs det ett otal skarvbleck till de riktigt långa längderna. hur sjutton kan det gå på så mycket pengar för ett litet trädgårdsland, och då har vi inte ens kommit till grus, markduk och kastanjestaket ännu? eller tja, problemet är väl just att det inte är så litet förstås... borde jag ge upp det här och bara odla i vanliga snörräta rader direkt i jorden istället? en sak är i alla fall säker, klar före jul blir jag INTE. :/

1 kommentar:

karin e sa...

Det finns pallkragar!😁
Kram Karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...