onsdag 26 augusti 2020

för många nördpoäng?

ibland kan det vara svårt att hålla koll på pälsvården här hemma. småkillarna går väl an då deras päls är lättborstad och problemfri. det går på två minuter blankt än så länge. men både angus och fergus har enorma pälsmanar, särskilt på halsen. där måste man kamma i små sektioner för att komma ända ner i botten där tovorna sitter, annars är det bara pälsen på ytan som blir utredd. fergus vägrar att stå upp när han blir borstad utan föredrar att ligga på ena sidan och halvsova medan man pysslar med honom (kanske inte så konstigt med tanke på vilken tid det tar). men gör också att man får nöja sig med att som mest borsta bara hälften åt gången och sen fortsätta vid ett senare tillfälle när han ligger på andra sidan. angus föredrar också att ligga ner av samma anledning. men han är dessutom otroligt håröm och således tar det ännu längre tid att gå igenom. för att det inte ska bli för jobbigt behöver jobbet delas upp på fler, kortare tillfällen. kanske inte så konstigt att matte slarvar med regelbunden pälsvård. ibland tar jag bara en fjärdedels hund per tillfälle. men vilken hund? och vilken sida? då mattes minne är ganska kasst, har jag numera förhoppningsvis hjälp utav detta hemmagjorda pälsvårdsschema. om jag kommer ihåg att fylla i det vill säga. :D



1 kommentar:

Ankie sa...

Himla bra ide, men jag upplever att de ofta ligger på samma sida när jag har tid och lust!!!😘😍

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...