tisdag 18 augusti 2020

fläckfritt resultat varje gång?

härom dagen upptäckte vi till vår stora fasa att någon hade kräkts uppe på vardagsrumsmattan. inte något halvsmält torrfoder heller, utan ren, knallgul galla som naturligtvis hade gjort en jättefläck på mattan (varför kräkas på det stryktåliga stengolvet när man kan göra det på finmattan)! jag var så chockad att jag glömde ta en bild på eländet utan sprang genast iväg och surfade efter kemtvättar som tog sig an mattor, medan jag kallt räknade med att köra mattan till tippen och snarast införskaffa en ny. bilden nedan är således en rekonstruktion, men är på intet sätt överdriven. fläcken var precis så ilsket KNALLGUL med en lätt dragning åt grönt. kilometervis med hushållspapper, salt och mineralvatten kunde inte råda bot på eländet mer än att göra fläcken marginellt något ljusare.


men husse kom på att vi hade en fläckborttagningspray kvar sedan valptiden. om den kunde råda bot på kiss och bajs kanske den kunde funka på kräk också? sagt och gjort, vi sprayade på rikligt såsom instruktionerna uppmanade och lät det stå i 15-20 minuter. efter inspektion var fläcken visserligen ljusare, men nu tydligt limegrön istället. mattes hopp for ut med soppåsen. dock stod det att man skulle låta medlet sitta kvar i 24 timmar och sedan dammsuga, så vi gav det en chans. utan mycket till hopp gick jag till sängs den kvällen.


men nästa morgon var resultatet märkbart bättre och så här ser mattan ut idag - ett mindre mirakel har inträffat! vill därför dela med mig av denna underbara produkt (och nej, jag vill inte veta vad för hemskheter den innehåller) till alla andra som har kräkande kissobajshundar hemma. en olycka händer så lätt. och nej, det här har jag inte fått betalt för att säga heller. jag är bara en lycklig hundägare med en fläckfri matta.


ps. mattan är på intet sätt blekt i hörnet där fläcken varit, utan har samma färg som den ursprungligen hade, dvs något melerad. ljuset från fönstret bidrar till att det ser lite ljusare ut just där. därtill är mattan på sina ställen nog något smutsig av jordiga hundtassar. ;)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...