tisdag 2 mars 2021

dumsnål nu igen

återigen har det visat sig att snålheten bedrar visheten. jag hade ju, precis som så många andra, införskaffat massor med billiga murartråg och murarhinkar att odla i i växthuset, men läste igår att infotexten på nätet hade uppdaterats med att man inte bör odla något ätbart i dessa. något jag förvisso misstänkt med tanke på hur illa dom luktade när dom var nya, men jag strutsade lite och tänkte att alla andra odlar ju i dessa så hur farligt kan det vara? nu kan det iofs innebära att de bara inte är kontrollgodkända för livsmedel, det är ju trots allt tänka för murbruk, men när det nu uttryckligen står att det är olämpligt väljer jag ändå att avstå. känns ju lite fånigt att försöka odla ekologiskt om sen själva baljorna avger en massa farliga gifter, så nu tänker jag troligtvis odla blommor i dom istället. skall därför försöka bygga någon snygg blomlåda i trä runt omkring och sen ställa utanför växthusen. kan bli fint, men det blir ett långt senare projekt.

men för att lösa den akuta problematiken med var jag snart skall sätta mina växande tomatplantor, åkte jag istället och köpte en bunt rosa stall/trädgårdshinkar i extra kraftig (och giftfri!) plast. fick köpa en bunt gröna också då alla rosa tog slut i affären, så nu blir det rosa hinkar i stora växthuset och gröna i det lilla. men tyvärr är hinkarna rätt mycket dyrare än murarbaljorna och inte riktigt lika rymliga, så istället för en boyta på mellan 20-30 liter styck (beroende på om jag planterar två eller tre plantor per låda), får nu tomaterna och gurkorna finna sig i att vara lite mer trångbodda på ynka 17 liter. hoppas det räcker.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...