lördag 6 juni 2020

hemliga målningsprojektet

nu är mitt hemliga målningsprojekt klart! har gjort om i gästrummet som tidigare var slarvigt målat med vita väggar (fulla med smuts och märken), vita avskavda golvlister och ett slitet, maskstunget golv som nog en gång varit vitlaserat (men nu alltid såg smutsigt och fläckigt ut hur mycket man än tvättade det). på något sätt lyckades rummet alltid kännas lite kalt, kallt och sterilt hur mycket möbler och pynt jag än tryckte in i det. så här såg det ut från början...




från början var tanken bara att jag skulle måla om väggarna, men golvet var så fult att när jag hittade en oöppnad burk med golvfärg som blivit kvar efter att vi målat i övre hallen var det inte mycket att fundera över. och då var det ju bara golvlisterna kvar och dom kunde ju knappast få vara avskavda och nötta om allt annat var nymålat. så det blev en målningsrenovering från golv till tak (fast utan att  måla om taket, det var ändå i rätt hyfsat skick).

här är golvet före och efter:


då jag ville ha ett lite lyxigare skimmer på väggarna än bara vanlig halvblank väggfärg,  målade jag med beckers metallicfärg i nyansen rosenkvarts. golvlisterna blev ljusgråa för att matcha resten av huset (varför dom varit vita i just det här rummet vet jag inte) och golvet blev mörkare mellangrått. MEN att måla i metallicfärg är något jag never ever EVER kommer att göra igen. det var avskyvärt. det var stört omöjligt att få det jämnt utan att se skarvarna efter rollern även fast jag drog långa drag hela vägen uppifrån och ner, använde flödigt med färg och rollade utan att trycka. väggen blev ändå något långrandig" och att måla närmast tak- och golvlister ska vi bara inte prata om. jag provade med både pensel, liten roller (extra slät) eller samma stora roller med identisk lugg utan att få ett bra resultat. bara att måla uppifrån och ner jämfört med nerifrån och upp gav olika nyans och lyster i färgen, för att då inte nämna skillnaden mellan att måla vertikalt och. horisontellt som man ju behövde göra allra närmast listerna. spraymålning verkar vara enda lösningen om man vill ha ett perfekt resultat. eller att åtminstone helt plocka bort alla lister först, vilket inte gick i mitt fall. 




men jag blev ändå rätt nöjd på det stora hela med resultatet. rummet känns mysigare och mer ombonat än tidigare. dock känns nånting fel med sängborden och överkastet. det är nånting med det vita som jag inte riktigt kan sätta fingret på... sängborden kanske behöver bli ljusgrå dom med? 

nu väntar jag annars mest otåligt på leveransen av mina två vita gipsmedaljonger som skall hänga över vardera sängbordet, samt ett par gardinomtag i mässing från gyllenhaks. jag planerar också för någon form av appliquer/väggljusstake på vardera sidan om tavlan nere vid fotänden (där det tidigare hängde två små guldänglar för att provisoriskt fylla ut den tomma ytan). ska spana lite på auktionssiterna igen (som om jag någonsin har slutat?)...



1 kommentar:

Ankie sa...

Det blev väldigt mjukt och vackert med rosenkvart!!! Snyggt jobbat Tina! Leverans av gipsgubbarna borde inte dröja så länge till.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...