onsdag 24 juni 2020

det bästa av alla världar?

japp. nu har jag bestämt mig för en av skisserna till trädgårdslandet som har det mesta av designdetaljerna jag gillar, men ändå tar hänsyn till en del praktiska saker. har dock finjusterat layouten en aning för att utnyttja maximalt av den uppgrävda ytan, men ändå behålla proportionerna från originaldesignen med kvadrat i mitten snarare än rektangel. istället för 27 x 15 m blir ytan nu 28 x 14 m (plommonträdet hängde ut lite mer än jag trodde och jag vill helst slippa klippa av några grenar). fyra nya odlingsbäddar har tillkommit, två på varje sida, för att fylla ut ytan bättre. 

vid övre grinden finns ett vattenutkast (den blå pricken), som centerpiece har jag tänkt mig ett fågelbad på fot (eller en fontän) och längst ner i mitten står en liten bänk där man kan blicka ut över köksträdgården och växthusen på andra sidan grinden. till vänster finns en extra grind för att det skall vara lätt att komma från köket om man vill hämta något till middagen. frågan är mest om man vill göra en motsvarande grind på högersidan, där valnötsträden står, eller om det egentligen är onödigt och roligare med ett vackert avslut på siktlinjen? vad tycker ni?



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...