tisdag 23 juni 2020

bråda dagar

oj hoppsan! igår kom plötsligt lasset med x antal ton matjord till trädgårdslandet! och matte som bara hade hunnit rensa en femtedel med lilla handspaden. ohållbart! istället fick matte akutkratta för brinnande livet för att ta dom värsta stenklumparna på den halvan där lasset skulle ligga (med blåsor i båda händerna som extra bonus). nu har jag några dagar på mig att kratta färdigt resten innan hjullastaren kommer och jämnar ut allt.


såldes blev det plötsligt hög tid för att bestämma sig för hur jag vill ha det i trädgårdslandet vad gäller odlingsbäddarna. tittade på mina gamla skisser och konstaterade att jag inte riktigt tagit hänsyn till skalan, att landet är närmare 27 x 17 m stort, vilket fick odlingsbäddarna att bli närmare 3,5 meter djupa på sina ställen. lite svårt att komma åt och rensa ogräset eller skörda grönsaker utan att trampa runt bland växtligheten med andra ord. så matte fick sätta sig vid ritbordet och tänka om.

så här ser senaste förslagen ut, och just nu lutar det åt nr 2a (nr 6 är husses favorit). dom små runda prickarna är formklippt buxbom i kruka (eller små uppstammade träd) och den vita rektangeln är en trädgårdsbänk. själva odlingsbäddarna skall till en början bara ramas in av brädor, men i framtiden få kanter av låga buxbomshäckar. det är ett evighetsjobb, jag vet. men tänkte använda det lilla växthuset för att dra upp sticklingar då det blir alldeles för dyrt att köpa färdigt  (det blir väl ett par tusen stycken i slutänden). egentligen hade jag velat köra på japansk järnek istället, då det är ett bra alternativ till buxbom då den inte drabbas av svampsjuka, men nu har jag ju redan så mycket buxbom här hemma att det är lätt att få till några hundra sticklingar utan att det märks. men är det att vara dumsnål?

1a

1b

2a

2b

3a 

3b

4

5


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...