torsdag 26 mars 2020

trädgårdsgeometri

från början hade jag tänk mig ett vanligt enkelt trädgårdsland utan några konstigheter, där grönsaker växte i långa, snörräta rader med lite mellanrum att gå på. mest för att det skulle gå fort och enkelt att komma igång. men det är ju inte så kul egentligen när man väl tänker efter. för egentligen gillar jag ju franska potager med geometriska mönster och former. där köksträdgården är mer som en tavla målad av både blommor grönt. så nu har jag suttit och skissat på lite olika layouter, och som vanligt är det nästan omöjligt att välja! jag har alldeles för många favoriter. 

köksträdgården blir ca 25 x 15 m (dvs ungefär 375 m2) och tanken är att rama in bäddarna med träkanter målad i tjärvitriol som ger virket bra rötmotstånd och en fin grå färgnyans (att behöva vänta på att tiotusen sticklingar av buxbom skall växa upp är mer än jag mäktar med just nu). gångarna skall vara av grus eller flis och runt hela kalaset skall det sitta ett franskt kastanjestaket för att skydda mot hundar, katter och andra objudna gäster. dock är staketet med grind och störar så pass dyrt att det kanske får vänta till nästa år? det blir så mycket nu ändå med växthus, grävjobb, sten etc.

men nu till tiotusenkronorsfrågan - vilken layout är din favorit? hjälp mig att välja!

tillägg: efter att ha sovit lite på saken tror jag mina favoriter just nu är nummer 04, 07, 11 och 14. har försökt att tänka på att det skall vara lätt att nå och gå överallt utan att behöva ta långa omvägar. sånt kommer man att störa sig på.

01.

02.

03.

04.

05.

06.

07.

08.

09.


10.

11.


12.

13.

14.


15.

16.

17.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...