fredag 13 mars 2020

det svåra valet

åh, jag står inför ett svårt beslut. nästan omöjligt faktiskt när man bara kan visualisera i huvudet och inte gå runt i och känna in på riktigt (snören på gräsmattan är inte riktigt samma sak). jag har bestämt mig för att det nya växthuset skall bli ett vitt antique orangeri med smala glas och utan mur (det blir tyvärr för krångligt och dyrt med mur även om det är absolut finast).

så här ser orangerimodellen ut i grundutförandet. sen är det bara att bygga på så stort man vill (och har råd med) i alla riktningar. och där i ligger problemet! för mycket valmöjligheter helt enkelt...


ska man satsa på ett långsmalt växthus med tre extrasektioner på varje sida? frågan är väl mest om det känns för långt?


eller ska man nöja sig med två extrasektioner per sida och istället ha en utbyggnad baktill? detta gör att man kan utnyttja ytan i mitten av växthuset bättre (grunddjupet utan utbyggnader är 310 cm). med dubbla utbyggnader kan man nog få plats med ett bord mitt på golvet istället för att bara ha en massa döyta där. dock förlorar man några kvadratmeter istället.


eller... ska man slå på stort och ha tre extrasektioner _och_ en utbyggnad baktill? det vill säga extra allt? väntar otåligt (och nervöst!) på offert från classicum för att se hur mycket det i så fall skulle landa på. håll tummarna. för handen på hjärtat, visst är det egentligen det här man vill ha om man får drömma lite...?


tillägg: plötsligt blev det svåra så väldigt mycket lättare. fick nyss offerten från classicum. att ha växthuset som ett plus (+) istället för ett t (T) skilde hela 40.000:- i pris (jag hade hoppats på max 15-20.000:- extra). så det blir varken alternativ 2 eller tre ovan. så synd, då jag verkligen var lite kär i plusmodellen. men det var lite väl mycket plus på priset för att kunna motivera tyvärr. så då vinner förslag nummer 1 på walk over. så snopet det känns plötsligt.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...