torsdag 11 april 2019

ränta på väntan?

efter att ha läst mitt förra inlägg, frågade min bästa vän mycket insiktsfullt: "men varför tittar du på nya växthus, du har ju redan ett?" jo så här ligger det till. för länge, länge sedan önskade jag mig ett växthus i födelsedagspresent. det blev ett vitt 15 m2 stort helios-växthus från classicum. det här var före attefallens tid, så 15 kvm var allt man kunde få till utan bygglov. men tyvärr satte sig våra dåvarande grannar sen på tvären och ställde till problem, så jag var tvungen att montera ner alltihop igen innan vi ens hunnit få upp det mer än bara stomrest. 


därefter följde åtta långa och svåra år när jag väntade på att få flytta till ett nytt hus med en trädgård där jag kunde sätta upp mitt älskade växthus. under tiden jag väntade kom nya attefallsreglerna och jag vill gärna bygga ut växthuset till 25 kvm istället för mesta möjliga odlingsyta. men tyvärr har det gått för lång tid och mina befintliga växthusprofiler är nu för gamla för att kunna byggas vidare på då vissa tekniska saker har ändrats. samtidigt tyckte inte maken det var någon bra idé att sälja det gamla växthuset för att finansiera ett nytt lite större, eftersom vi ändå haft så mycket besvär och kostnader med att flytta med det ända ner till skåne. "så du får väl ha två växthus," tyckte han. han är fantastisk min man! så kanske blir det så att allt och lite till kommer till den som väntar? kanske har jag två växthus på tomten lagom till 10-årsjubiléet av den sorgliga tilldragelsen med fd grannarna? det vore väl ett fantastiskt sätt att gå vidare på i livet efter en långdragen och ledsam historia?

1 kommentar:

Ankie sa...

Här kommer jag till korta, vet inte mycket mer än att de verkligen är vackra. Jag lägger min röst på vitt med spetsigare vinkel, utan utbyggnad, allt enl ägaren initierade förklaring. Ser fram emot att sitta där med levande ljus, ngt gott att dricka och en stooor påse godis🤗

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...