onsdag 24 april 2019

det gäller att tänka efter före

just nu sitter jag och skissar på inredning i mina kommande växthus. detta för att jag ska kunna känna in vilken modell och storlek på det nya växthuset som ska beställas. men känns lite svårt att säga så här i förväg hur man faktiskt kommer att använda växthusen i realiteten då jag aldrig haft något förut. kommer det mest att bli för tomater, gurka och kryddörter? för frösådder och sticklingar? som mysig sitthörna och till kranspyssel? för att underlätta funderingarna har jag försökt göra skalenliga skisser över alltihop. 


mitt gamla befintlliga växthus. kvadratiskt mått 384x384 cm och inte så mkt att göra åt saken. i dagsläget har jag en befintlig bred väggfast hylla i metall. praktiskt och bra för tex frösådder då det går att ha en bevattningsmatta under. ska man månne försöka komplettera med en likadan hylla på motsatta sidan?


eller är det bättre att komplettera med ett hemmabyggt, måttanpassat bockbord som kan flyttas eller tas bort vid behov (och kanske även användas till annat)? men då krävs det ju istället fat eller annat att ställa krukorna på.


eller ska man nöja sig med den befintliga hylla och odla i stora krukor på resten av ytan?


så till dom stora besluten - nämligen det nya växthuset. om jag väljer helios kan jag få växthuset med extra djup, dvs 384 cm, samma som mitt andra växthus. då kan man krukodla längs ytterkanterna och utnyttja den stora ytan i mitten till att ställa ett arbetsbord. kanske skönt att kunna stå runt om hela bordet och jobba? kan också ställa krukor där så klart.


väljer man istället orangerimodellen är djupet endast 310 och det finns på sin höjd bara plats för ett långsmalt litet bord i mitten. där kan man kanske ha kryddörter eller annat smått i kruka. istället får arbetsbordet stå på ena kortsidan.


ett annat alternativ är att komplettera med en väggfast hylla på motsatta kortsidan. då blir det lite mindre plats för stora golvkrukor.


återigen är det kanske mer praktiskt med flyttbara bockbord istället för den väggfasta modellen? då är man lite mer flexibel gällande användningen. men i gengäld blir det mycket för matte att snickra.


sista beslutet som måste tas är om den lilla utstickande "verandan" skall få en extra sektion så hela växthuset blir 2,3 m2 större. men kanske är det mest dödyta ändå eftersom det är en genomgångsarea. dessutom förändrar det helhetskänslan en del då växthuset blir mer tydligt t-format. oj oj, så svåra beslut!


1 kommentar:

Ankie sa...

Förvirrad, det är bara förnamnet på mitt tillstånd efter att ha försökt bringa reda i detta😳😆

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...