måndag 26 februari 2024

jag ska måla hela världen!

här är det fina bordet jag köpte till biblioteket! det skall målas om så fort jag bestämt kulör (det ser finare ut på bilden, i verkligheten har det lite sprickor är en mer gulaktig nyans). ska det vara antikvitt (precis som skåpet jag nyss målade om därinne), eller grått men med vit skiva? eller kanske antikrosa med guld istället? och ska man då ha bladguld eller guldvax? jag kan lugnt säga att jag har fastnat i en beslutångestloop just nu. tittat för mycket på alla redesign by prima, kacha och liknande inlägg på fb.


en vecka efter att jag hämtade bordet ovan, hörde tjejen som sålde av sig igen och undrade om jag månne var intresserade av två mindre bord i samma serie? så klart jag var! det var bara att åka hela vägen tillbaka till helsingborg en gång till. så nu ska jag även  bestämma hur jag ska måla dessa två. just nu står dom uppe i vardagsrummet som lampbord. således nästa dilemma: ska dom målas likadant som biblioteksbordet eller ska dom få vara fristående i annan kulör? 


när förändringens vindar ändå närmade sig storm här hemma, passade jag på att byta ut det vita ikeaskåpet i arbetsrummet mot det här fina svarta. ännu ett marketplacefynd, som jag hittade jättebilligt blott en kvart bort. till och med maken var med på noterna. det är fint men vill gärna pimpas på nåt sätt. kanske med lite decoupage på dörrarna och/eller guldvax på dekoren? ska det behållas svart (vi har inga andra svarta möbler här hemma), eller målas om i ny färgställning, i så fall vad? ja ni hör, problemen bara staplas på hög...


så för att skingra tankarna lite slog vi i helgen till på detta stora skåp i rokokostil som fanns på blocket för 100 kr! vi ska ha det som garderob i lilla hallen istället för det skrymmande barockskåpet med lejonhuvuden som står där i dagsläget. det har en del skador, framförallt inuti, men även på krönet och sockeln, så planen är att det ska målas om och få lite decoupage eller nåt på de yttersta dörrparet. men tyvärr är skåpet så högt (2,44 m) att mitt favoritdecoupagemotiv (madame lefevre) inte räcker till då det bara är 85 cm högt i största storleken och ovalerna på dörrarna är 110 cm, vilket innebär att jag får lära mig att tona färgen eller tänka om helt. ja inte blev det lättare nu direkt. 


ps. sa jag förresten att jag ska måla om sängborden i gästrummet och vår fula brevlåda också? :D

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...