söndag 2 februari 2020

blocket ftw!

hittade nyligen dessa fantastiskt fina väggreliefer hos stockholms auktionsverk. medaljongerna (hela 57 cm i diameter!), efter johan tobias sergel, föreställer gustaf III och sofia magdalena. jag blev genast förälskad och kände att dom skulle göra sig ypperligt i gästrummet på väggen ovanför vardera sängbordet. men efter att ha följt med i budgivningen online och sett priset rusa iväg med flera tusen över utrop fick jag besviket ge upp och erkänna mig besegrad. med slagavgifter, provision och frakt dessutom skulle det bli alldeles för dyrt. *snyft*


nån timme senare under kvällen satt jag och surfade runt på blocket i jakt efter något passande tröstpris. döm om min förvåning och stora glädje när jag hittade en två månader gammal annons med precis identiska medaljonger till salu! för ett lite rimligare pris dessutom. enda problemet var att dessa fanns i stockholm och pjäser av den där kalibern är inget man skickar med posten direkt. men jag lät mig inte nedslås, då medaljongerna så uppenbart dykt upp mitt framför näsan på mig direkt efter mitt nederlag på auktionsverket. nog var det väl ödets sätt att säga att jag skulle ha dom trots allt?

efter samtal med min kära vän ankie, lovade en av hennes snälla söner att hjälpa mig med upphämtningen. transporten ner till mig skulle ankie själv fixa vid nästa skånebesök (hoppas bara dom får plats i bilen, med två hundar, packning och allt annat som skall in). det var så länge sen vi sågs nu att vi ändå planerat för en visit någon gång under våren.

så här kommer det förhoppningsvis se ut när dom kommit på plats...



så nu behöver jag bara vänta otåligt ett par månader innan relieferna kan borras upp i gästrummet. hoppas bara innerligt att innerväggen är rejäl nog för att bära upp dom. den låter lite ihålig... :/

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...