söndag 17 juli 2022

resultatbaserat

även om jag just nu bara odlar i en väldigt liten del av trädgårdslandet (det blev ju precis klart) så växer det finfint i odlingsramarna. dahliorna har precis börjat blomma. delade på knölarna i höstas så har betydligt fler plantor i år än förra året, även om alla inte riktigt ville ta sig (därför vissa hål i buskagen på bilden). sniglarna åt visst upp några småplantor tidigare på säsongen också. dom hämtade sig aldrig efter det.


mördarsniglarna gick också väldigt hårt åt mina stackars späda salladsplantor. jag hade tänkt ge upp helt och hädanefter bara odla sallad i växthuset, men ser man på - trots sin svåra barndom överlevde salladen faktiskt och levererar nu ett överflöd av blad trots att jag aldrig ens orkade gallra efter sniglarnas initiala framfart. rödlök i bakgrunden, en annan lyckad odling, tillsammans med gul lök och salladslök. det kommer att bli mycket löksoppa till middag framöver gissar jag...


den första vitlöksskörden ligger på tork. kunde inte hålla mig från att dra upp några plantor och se resultatet. resten skall dock få sitta kvar i jorden och växa på sig lite till. 


sockerärtorna jag fick av grannen har börjat skjuta i höjden och idag plockade jag de första ärtskidorna till middagens sallad. så roligt!


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...