lördag 5 juni 2021

knappast något att snyta sig i

länge nu har jag försökt få tag på ett näsduksträd till trädgården. men varken förra året eller i år gick det att få tag på, trots att jag kontaktade flera olika plantskolor och handelsträdgårdar här i skåne (tydligen råder det trädbrist i hela eu sa någon). därför blev jag så glad när ann marie, vår nya varghundskompis, tipsade mig om att det fanns tre fina, välväxta exemplar hos tågarps trädgård. där hade vi aldrig varit förut, så det var bara till att stuva i maken i bilen och åka dit på momangen. man vet ju inte hur stort suget är på näsduksträd hos skåningarna. vore ju snöpligt att missa chansen nu när det äntligen fanns ett inom räckhåll.

väl där möttes vi av ett helt fantastiskt blåregn som klättrade på en pergola - vilken dröm! jag blev alldeles kär och glömde nästan bort att titta efter mitt näsduksträd på kuppen. 

 


så efter en blygsam påtryckning från husse, kom vi därför hem med både 3-metersträd och fyra krukor blåregn av sorten "prolific". även om den sades vara snabbväxande och blommar förhållandevis snart, är det nog ändå rätt många år innan mina små plantor ens tillnärmelsevis kan mäta sig med den makalösa synen på plantskolan, men nu är jag åtminstone med i matchen.


när vi ändå nästan var i krokarna, passade vi på att svänga förbi ann marie en snabbis också. men väl där blev jag återigen helt förtrollad (och glömde helt bort anledningen till vårt besök) - den här gången av hennes enorma buskpioner i tvåmetersklassen som blommade så överdådigt att man blev alldeles yr. så nu måste jag faktiskt skaffa mig en liknande buskpion själv också, jag som aldrig varit inne på buskpioner tidigare! 


men den faktiska anledningen till vårt besök var ju att ann marie hade sparat två stora säckar med alpackaull som vi tänkte använda till att fylla upp våra gamla platta och nerlegade hundsängar med. superpraktiskt, miljövänligt och väldigt mycket billigare än att köpa snordyr fyllnadsvadd hos tygaffären!


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...