torsdag 30 maj 2019

himmelska uppenbarelser

igår blev jag nästan lyrisk av lycka! efter en annons på blocket, upptäckte jag en helt fantastisk plantskola precis utanför ystad - sydplant. där fanns mängder med träd och buskar, i rejält tilltagna storlekar till helt fantastiska priser. eller vad sägs om väl förgrenade, 150 cm höga syrenbuskar för smått löjliga 200 kronor och storleken större för 250? därtill fanns massor med roliga och lite ovanligare träd, såsom näsduksträd, tulpanträd, ginko biloba, platan, katalpa och kejsarträd, alla ca tre meter höga så man slipper starta från noll med en yttepytteliten planta som tar flera år innan det händer något med. lägg där till magnolia, pärlbuske, katsura, rhododendron, schersmin, valnöt och mandel, så förstår ni att mattes ögon nästan gick i kors av hänförelse. för dom som istället gillar frukträd fanns det bland annat fikon, persika, citron, mullbär, och kvitten. således en riktigt liten gömd pärla, inklämd mitt i villaområdet, innerligt väl värt ett besök!


det makalösa kejsarträdet som jag stiftade bekantskap med för första gången - som ett träd med blåregn! syns lite dåligt på bilden, men det får helt fantastiskt vackra klasar av lilablå blommor.


snödroppsträd, ännu en sort jag aldrig stött på tidigare. 


släpkärran var välfylld på vägen hem. hade vi haft plats hade jag köpt mer. men får anlita maken till att gräva planteringsgropar och sen åka tillbaka på en shoppingrunda till. 


dagens fynd från vänster - rödbladig katsura, hejsarträd samt tio rejäla syrenbuskar i rosa respektive lila. som en ungefärlig måttstock kan berättas att kejsatträdet är ca 250 cm högt plus krukan. :)


1 kommentar:

Ankie sa...

Wow, vilket fantastiskt fynd, att hitta en sådan plantskola. Och så roliga träd, ska bli så kul att se till sommaren..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...