tisdag 12 april 2011

växthusdrömmar

drömmen om ett eget växthus fortsätter. och det blev inte bättre av att svärmor stack till mig en katalog från willab garden på senaste trädgårdsmässan. :D

här är några underbara modeller som jag drömmer om men som tyvärr är för dyra/stora alt kräver murad grund (vilket vi inte får ha). men oh så fina dom är! jag gillar speciellt de där med små drivbänkar utanför...

'sweden villa' från vansta trädgård


'victorian lodge' också från vansta.


specialbeställt växthus av modellen 'kew' från vansta.


växthus i trä från sweden green house


men nu till mina mer konkreta funderingar. tidigare har jag varit fast besluten att jag ville ha 'junior orangeri' från classicum, men nu har jag insett att det känns lite för litet. det är bara 10,7 m2 dessutom är jag nu inne på att kanske ha ett vitt växthus och junior finns bara i svart...


så nu har mina blickar fallit på modellen 'helios' istället. den är 14,8m2, dvs precis under gränsen för friggebod. (ett annat alternativ är 'serralux', men jag vet inte riktigt vad som faktiskt skiljer dessa modeller åt då priset verkar vara ungefär det samma.)


eller ska man satsa på 'helios victorian special' med smala glas istället?


det finns söta små hyllor att köpa till, som man kan ställa krukor och annat på...


och till och med viktorianska dekorplåtar att sätta nertill om man så vill (men det passar nog inte till stilen på vårt hus, så jag får nöja mig med spirorna på taket).


en annan modell är 'maxi 4' från willab garden. dock skulle jag bara ha 6 sektioner och inte åtta som på bilden. den är lite mer rektangulär (309 x 457 cm), jämfört med 'helios' (som är 384 x 384 cm, vilket egentligen passar vår smala gräsmatta bättre).


men det är ändå en väldigt stor investering, och även om jag har gått i växthustankar de senaste åren, vill man ju inte luras till något överilat impulsköp. men tänkte det kunde vara en perfekt 40-årspresent till mig själv. *gaaah* ska jag slå till?
svar till: "villrådig"

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...