torsdag 3 november 2016

tinas limepaj

jag älskar key lime pie sen jag åt det första gången i usa, men jag orkar inte stå och riva limeskal och låta smeten stå och dra som man egentligen ska. så här kommer ett förenklat recept på limepaj som är snabbt och enkelt att slänga ihop till fikat. tidsåtgång ca 45 min.



deg:
150 g smält smör
300 g krossade digestivekex

fyllning:
4 st äggulor
1  burk med kondenserad mjölk (à 400 g)
1/2 flaska limejuice (12,5 cl, motsvarar 4 limefrukter)

1. sätt ugnen på 175°

2. krossa digestivekexen för hand eller i en mixer till ett fint mjöl

3. blanda smält smör och digestivemjöl i en bunke

4. tryck ut i en pajform med löstagbar kant, ca 26 cm i diameter. låt pajskalet även gå upp en bit på kanterna av formen.

5. förgrädda pajskalet i ugnen i ca 7-10 min och låt svalna.

6. blanda äggulor, kondenserad mjölk och limesaft. fyll pajskalet med blandningen.

7. grädda i mitten av ugnen i ca 10-15 min och låt svalna.

8. garnera med en skiva lime och servera med vispad grädde.

ps. pajen blir extra god med skivade jordgubbar till!

tips: prova även att göra fyllningen med kondenserad chokladmjölk och några droppar pepparmintsolja istället för limejuice!


1 kommentar:

Ankie sa...

Nu jäklar, här ska provas. Den är alldeles underbar när Tina gör den, men jag undrar jag hur den blir när jag ska till😳😳😳

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...