tisdag 29 maj 2018

deckargåta

gick förbi ett helt fantastiskt träd på min hundpromenad tidigare idag. översållat med ljust rosa, doftande blomklasar som påminner om blåregn, kunde jag inte bli annat än störtförälskad. efter lite detektivarbete vid datorn är jag hyfsat säker på att det är en robinia av något slag. men den vanliga robinia pseudoacacia brukar ha vita blommor. eller finns den i rosa varianter också?


det stämmer heller inte med robinia hispida, då den är en buske som bara blir ca 2-3 m hög. trädet jag såg var helt enormt! hispida saknar dessutom taggar, vilket "mitt" träd hade. möjligen kan det kanske vara en robinia pseudoacacia hillieri eller robinia ambigua decaisneana? eller kanske en klibbrobinia, robinia viscosa? känner mig helt förvirrad. någon ovanlig robinia-variant är knappast troligt så här strax utanför lilla enköping. trädet verkar ju vara minst 10 år gammalt dessutom, så knappast någon nyframtagen hybrid heller.


vill väldigt gärna ha en rosablommig robinia i min kommande trädgård, men den klassiska robinian pseudoacacia är lite omtvistad. förutom att grenarna lätt knäcks av blåst, är den starkt växande och skjuter mängder med aggressiva rotskott! låter ju lite sisådär. vore därför så glad om man kunde hitta en hybridsort som inte är lika invasiv. man vill ju inte plantera något man kommer att ångra sedan! och nej, en klotrobinia är inte alls samma sak. :(

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...