söndag 13 september 2015

en tripp till löta

igår besökte vi löta trädgårdscenter utanför eskilstuna. vilken upplevelse det var! löta är mest känt för sina rosor, närmare 750 sorter kan man välja på. inte utan att man blev lite snurrig i huvudet där jag sprang med kameran i högsta hugg från den ena vackra rosen till den andra. vilken tur att jag inte skulle köpa något, då hade det blivit svårt att välja!


'clair renaissance'


'queen of sweden'


'nostalgie'


'stockholm'


(okänd sort, glömde fota namnlappen)


'rhapsody in blue'


men löta hade också till min stora förtjusning ett bra sortiment av träd i lite större och mer rejäla storlekar. så fort vi har flyttat och fått en trädgård igen kommer jag att ta med stora plånboken och åka hit och handla.

havtorn med roliga små bär som växer tätt intill stammen/grenen.


körsbärsbenved, inget jag sett i plantskolor tidigare.


med udda små frukter (?) som påminner lite om fuchsiablommor.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...