söndag 10 maj 2015

rutig gräsmatta

vaknade usligt tidigt i morse och för att inte väcka maken gick jag upp och satte mig i soffan istället. där satt jag och spånade på min drömträdgård med geometriska linjer och formklippta träd och buskar med en nypa av alice i underlandet. till dom fyrkantiga äpplena och dom kubistiska träden skulle det ju passa finfint med en schackrutig gräsmatta tänkte jag och beslöt mig för att ta reda på hur man gör.


det som gör att gräsmattan upplevs som randig eller rutig är inte att man planterat olika grässorter som man först skulle kunna tro, utan att gräsmattan klippts och pressats ner åt olika håll. ljuset reflekteras nämligen olika beroende på om grässtråna lutar mot eller ifrån dig.  för att få till en riktigt tydlig effekt finns färdiga tyngder/rullar att köpa som man fäster på gräsklipparen och som fungerar lite som en ångvält. men man kan säkert tillverka en egen, betydligt billigare billigare variant av ett rör (i samma bredd som klippytan) som man fyller med sten, grus eller sand som tyngd och surrar fast baktill. 

den synliga effekten varierar lite beroende på hur solljuset faller och växlar under dagen, men påverkas också av hur kort man klipper sin gräsmattan. att lämna kvar lite längre strån ger ett tydligare mönster. vissa lite styvare och hårdare grässorter böjer och formar sig inte lika lätt, och passar därför sämre till  "lawn striping" som det kallas på engelska. ett mjukt och följsamt gräs ger ett bättre slutresultat.

åh, jag blir verkligen sugen på att prova! men jag skulle också vilja testa med att faktiskt gräva ut några stora rutor ur gräsmattan och plantera en annan sorts gräs där för en mer bestående effekt. för att hindra grässorterna att blanda sig med varandra tänkte jag man kunde använda markduk som avgränsare eller kanske en plåtkant (inte så skönt att gå barfota på men på en liten begränsad yta där man normalt inte passerar kan det ju funka). här kommer i alla fall en kort beskrivning på hur man går till väga för att klippa mönster i sin gräsmatta.

1. börja med att klippa en ram runt ytterkanten av gräsytan. ramen blir lika bred som klippytan på gräsklipparen. 


2. klipp sedan ränder i omväxlande riktning, upp-ner och ner-upp. 


3. för ett rutmönster klipp därefter i omväxlande riktning, vänster-höger och höger-vänster. 
(vill du ha bara ränder gå direkt till punkt 4)


4. avsluta med att klippa ramen ytterligare en omgång för att få bort alla ojämnheter och få en snygg och rak inramning.


både ränder och rutor kan ju klippas både vertikalt eller diagonalt. men tänk på att det kan vara bra att variera mönstret och åt vilket håll man klipper/pressar ner grässtråna emellan så att dom inte slits för ensidigt. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...