måndag 11 maj 2015

goth-trädgård

jag har alltid gillar mörkbladiga växter och svarta blommor. nu finns det ju iofs inga äkta svarta blommor, utan de flesta är bara mörkt, mörkt purpurfärgade med inslag av lila. grannen tycker att det kan bli lite dystert med för många mörkbladiga träd och buskar i trädgården, men det håller jag inte med om. jag är väl en liten dysterkvist kanske, eller så är det den gamla gotharen i mig som inte riktigt har gått bort. så bredvid häxträdgården och giftrabatten skulle det passa perfekt med en liten goth-hörna också. här kommer förslag på blommor, buskar och träd samt grönsaker som alla drar åt det svarta hållet på ett eller annat sätt. det svarta kan matchas fint med silverfärgade växter eller annat kontrasterande, som till exempel silvermarton, japansk malört, silverpäron eller hosta. eller kombinera istället det svarta med mjuka pasteller från rosa pioner, ljuslila allium eller gräddvita klätterrosor. kan bli hur snyggt som helst!


blommor:
akleja - 'black barlow'
alunrot - 'obsidian'
asiatisk lilja - 'landini'
bergklint - ' black sprite'
blåklint - 'black boy'
daglilja - 'derrick cane'
hornviol - 'molly sanderson'
hyacint - 'midnight mystique'
höstsilverax - 'brunette'
julros - 'onyx odyssey', 'black diamond', 'midnight ruffles'
mörk klocklija - 'fritillaria persica'
palettblad - 'palisandra'
pensé - 'springtime black', 'black beauty', 'black star'
pionvallmo - 'black'
prins gustafs öga - 'penny black'
sammetsiris - 'black form'
stockros - 'nigra', 'black knight'
svart kalla
svart ormgräs
trädgårdsiris - 'before the storm', 'man in black', 'midnight majesty', 'black swan'
tulpan - 'queen of night', 'black parrot'


buskar och träd:
blodbok
blodfläder - 'purpurea', 'black lace'
rödbladig björk(!)
rödbladig hassel
rödbladig perukbuske
rödbladig smällspirea
svartplommon


ätbart:
aubergine - 'black beauty'
basilika - 'purple delight'
bladmynta - 'purple'
böna - 'purple king'
chili - 'black pearl', 'royal black penguin', 'mulato isleno'
morot - 'deep purple'
plocksallad - 'red salad bowl'
purpurkål
sockerärta - 'shiraz'
svart majs (jo det finns!)
tomat - 'black cherry', 'black opal', 'indigo rose'

hittade dessutom två inspirerande trädgårdsböcker om svarta växter som jag nog måste inhandla:
'black plants - 75 striking choices for the garden' - paul bonine
'black magic and purple passion: a comprehensive guide to dark plants' - karen platt

1 kommentar:

Linnéa sa...

Tack för en fin sammanställning av svarta växter! Trots att jag tycker att jag har dammsugit nätet på info hittade jag flera fina sorter som jag inte har sett förut. = )
(Gammalt inlägg, jag vet...)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...