torsdag 9 april 2015

snopet

så var det återigen dags för drejkursen. jag beslutade mig för att knåda ihop plattan till tårtfatet jag gjorde förra gången och göra ett nytt lite tjockare som skulle klara av att stå på fot utan att säcka ihop. men precis när jag var klar kom fröken och sa att vi inte kunde göra fler tårtfat på fot för det var så jobbigt att bränna dom. i så fall fick vi bränna fatet och foten separat och limma ihop efteråt. det kändes inte som en lösning eftersom jag då ändå inte skulle kunna ha en bård med blommor runt kanten samt att glasyren inte kan gå hela vägen ner (man måste alltid lämna ca 5 mm längst ner för att det inte ska bränna fast på plattan i ugnen). *snopet* så nu får jag göra ett helt platt fat utan fot och med blommorna på ovansidan precis som jag inte ville. tillbaka på ruta noll med andra ord.

däremot beskickade jag klart ett fat med fjärilar som jag blev ganska nöjd med till sist. vasen från förra gången var för blöt för att beskickas så den får vänta på sin tur till nästa vecka. nu när det inte blir några fler tårtfat på fot som jag ju hade planerat att göra flera stycken av, vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på. funderar på att dreja en thékanna kanske. men det tar mycket tid att göra alla små olika delar så det måste vara en gång när jag inte har så mycket att beskicka innan. annars hinner jag inte bli klar före lektionens slut. således inte ett projekt för nästa vecka...


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...