lördag 28 mars 2015

nordiska trädgårdar 2015

i år måste jag säga att trädgårdsmässan kändes mycket bättre än förra årets stora besvikelse. det var mer blommor, växter och lökar, mer pynt, dekorationer och roliga attiraljer. classicum var också där i år och förgyllde tillvaron med sina växthus. på det hela taget gick jag hem med en belåten känsla i maggropen. det enda som var negativt var det totala parkeringskaoset som mötte en vid ankomsten, detta trots att det var vid lunchtid på en fredag när man hoppats att det skulle vara lite lugnare än helgens förmodade anstormning. här kommer en kort rapport för den som ännu inte hunnit besöka mässan...

roliga plantkassar från nelson garden. gillar verkligen kombinationen grått/rosa. kassarna fanns i många olika storlekar från yttepytte till rejäla doningar.



här är en vägghängd modell med öljetter som dränerar fickorna. funkar både att ställa ner krukor eller plantera direkt i jord.


garden goth - tuff kolsvart kalla. svärmor köpte tre lökar av den här sorten och tre av en svart variant med knallröda ytterkanter.


chilisällskapets monter var sprängfylld med olika sorters chili med spännande namn och färggranna frukter. 


pampig lejonfontän från garden aquatica. snygg att bädda in i en hög, tät häck om man inte har en vägg att ställa den emot.


bossons sortiment imponerade som vanligt. massor med fina rosenbågar och paviljonger i rostigt järn. blev särskilt förtjust i det kvadratiska lusthuset (missade att ta en bild) som skulle vara underbart att klä in med murgröna, rådhusvin eller blåregn. 


pampig urna på sockel.  *vill ha* men på hemsidan hittade jag den bara i rostig finnish. skulle föredra svart eller vit färg istället.


hos buketten fanns söta små amplar att ha t ex murgöna eller annan klätterväxt i.


där fanns också fina snirkilga växtstöd som jag nästan slog till på. men besinnade mig i sista stund då jag inte rikigt visste vad jag skulle ha dom till. priset låg på 40 respektive 50 kr för dom enkla pinnarna och 90 kr för trippelstöden.


i hall nummer två hittade vi en monter med fina franska kastanjestaket, något jag funderat över till trädgården. här fanns dom i 1 m respetive 1,5 m höjder. det höga påstods räcka för att stänga ute rådjur och liknande. själv har jag ju hört att det krävs minst 2-metersstaket för att hålla odjuren ute från trädgårdsland och odlingar. men kanske har dom nu hunnit äta sig feta och tjocka och orkar inte hoppa så högt längre? här kan man köpa via deras webshop om man vill.



men blev det inget shoppat då? jo men visst. jag beställde en sån här fin regnkappa i turkos som jag ju gått och suktat efter ett tag nu. med 300 kr i mässrabatt blev valet lite enklare. plus att jag äntligen kunde få prova vilken storlek jag skulle ha.


därtill blev det ett par snygga lila roshandskar för 120 kr.  kan komma till användning när det är dags att rensa det oregerliga ogräset som helt håller på att ta över rosenrabatten.


dagens sammanträffande var att svärmor och jag helt orelaterat (vi anlände med 15 minuters mellanrum) råkade parkera bilarna precis bredvid varandra på parkeringen! den som upplevt parkeringskaoset som rådde förstår hur osannolikt det här är. :)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...