onsdag 28 januari 2015

keramiken har börjat igen!

förra veckan började drejkursen igen, men jag glömde både fota och blogga om saken. det blev ovanligt tjocka saker gjorda förra gången. ofta brukar jag få lite för tunna kanter upptill och ibland faller saker ihop efter för mycket drejande, så nu tog jag i åt motsatt håll och det tyvärr med råge. nåja. det skulle blivit ett fat och en thékopp, men det blev en halvdjup tallrik och en bytta med skänklar istället. för hur jag än bär mig åt verkar det stört omöjligt att få till den rätta känslan och proportionerna på thékoppen. den blir alltid lite för låg och lite för vid för att passa tycker jag.


idag övade jag på att dreja höga cylindrar - ursvårt! för ska den vara smal och passa som till exempel vas eller karaff är det svårt att få ner handen inuti när man drejat upp den lite på höjden. båda mina alster nedan var aningens ocentrerade vilket resulterade i lite mer lera på ena sidan än på den andra upptill. raskt bestämde jag mig för utnyttja situationen och göra en pip av den överflödiga leran istället för att gräma mig. vips hade jag två olika små kannor som skall få pip och handtag nästa gång. 


höga smala cylindrar ska jag fortsätta med nästa gång. för jag vill komma ännu högre egentligen! nu har jag ökat lerklösen från ca 0,5 kg till 0,8-1,0 kg för att få till lite större och rejälare saker. kanske behöver kannan jag visualiserar åtminstone 1,2 kg lera för att bli som jag vill i storleken. det försvinner fortfarande en hel del lera ner i vattenbyttan vid centrering och liknande för mig jämfört med läraren.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...