onsdag 26 november 2014

sista drejchansen

idag var sista egentliga drejningen. nästa gång blir det mest beskickning och eventuellt möjlighet att dreja pyttesmå saker på klös. tyvärr blev det inte så mycket drejat idag som jag hade önskat då jag hade en del att beskicka från förra gången. bland annat den lilla lockskålen nedan. skippade att försöka göra ett nytt spiralmönster på locket. var lite rädd att lyckas förstöra alltihop. men jag tycker den blev rätt söt ändå.

 

det som tog mest tid under lektionen var dessa två alster, som fick en kant av runda små pärlor/kulor upptill. använde silikonformen jag köpt och det gick jättebra. dock var det lite pilligare att få ur dom ur formen jämfört med prinsesskronorna. ska nog bli turkos glasyr och sen guld på själva pärlkanten. 


dessa två var det enda nya jag hann med att dreja. den vänstra är en liten vas som jag inte har några konkreta planer för. den högra är gjord enligt millimetermått och skall nästa gång få en bård av hortensia upptill. därav den något tråkiga och enkla formen. på nästa kurs efter jul ska jag försöka göra något mer att använda hortensiamallen på. men det är ju lite trixigt när man måste hålla på att räkna och mäta omkretsen för att den skall passa.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...