lördag 13 september 2014

varmt och mysigt till hösten

dom senaste dagarna har jag ägnat mig åt att sticka ett par mysiga benvärmare att ha till hösten och vintern. tanken är att dom skall matcha ett par av handledsvärmarna jag gjorde i somras. jag blev riktigt nöjd med resultatet så nu ska det bli ett par till (fast randiga och utan sidenband)! den här modellen är tänkt att kunnas ha både utanpå eller instoppade i kängorna. nedan finns mönstret om någon är intresserad. :)


mysiga benvärmare med sidenband
(färdigt mått: 42 x 17 cm)


garn: 4 nystan marks & kattens eco ull i brunt
strumpstickor: nr 4,5 och 5,5 mm
dekoration: 2 m ljusgrönt sidenband, ca 10 mm brett

storlek: S (passar ett vadmått på ca 36-38 cm)
för större storlek lägg istället upp 64-68-72-76 maskor

lägg upp 60 maskor på stickor nr 4,5. sticka resår (2 r 2 a) i 30 v. samtidigt görs "knapphålen" för snörningen (se nedan)

knapphål (maska 4 och 11):
v 6-12-18-24: sticka 3 m, avmaska 1 m, sticka 5 m, avmaska 1 m, sticka resten av varvet
v 7-13-19-25: sticka 3 m, lägg upp 1 m, sticka 6 m, lägg upp en m, sticka resten av varvet

byt till stickor 5,5 och sticka slätstickning. när slätstickningen mäter 3 cm minskas en m mitt emellan knapphålen. upprepa var 3:e cm, totalt 4 ggr (56 m).

fortsätt med slätstickning tills den mäter 22 cm (eller så långt du vill).

byt till stickor 4,5 och sticka resår (2 r 2 a) i 8 cm. maska av löst i resår.

trä i sidenbanden och avsluta med en liten rosett.



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...