onsdag 17 september 2014

det går framåt!

nu har jag äntligen börjat få till rätta knycken på keramiken! från att i början mest ägnat lektionerna åt att centrera har jag nu lyckats skapa både en temugg och flera fat och skålar. idag lärde vi oss att göra slutna former, dvs man drejar upp en kant som man sedan långsamt för ihop och stänger igen upptill. alstren på bilden nedan är alltså ihåliga inuti och när dom har torkat lite, skär man av överdelen med en vass kniv och får sedan en skål med lock som passar helt perfekt. det var verkligen superkul!


apropå lera så såg jag dessa underbara kackelkajor i keramik (gjorda i naturlig storlek) på galleri hantverket på väg tillbaka från drejkursen. oh vad jag skulle vilja ha ett par stycken, jag älskar ju kajor! tyvärr kostade dom nästan 2400:- så jag får nog nöja mig med att drömma. men dom var verkligen jättefina!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...