onsdag 20 augusti 2014

drejandets svåra konst

har anmält mig till en keramikkurs hos drejstudion. idag var första kurstillfället. det var bara en total nybörjare i gruppen förutom jag, resten hade alla mer eller mindre erfarenhet sedan tidigare. när vår lärare hade genomgång och visade såg det magiskt enkelt ut. när man sen själv skulle prova var det en helt annan femma. större delen av lektionstiden gick åt att försöka brotta lerklumpen på plats i mitten av drejskivan. var den det minsta snedplacerad resulterade det förr eller senare i härdsmälta när man väl började försöka dra upp en form. försök nr 1, 2, 5, 6 och 7 kasserades, men nr 3 och 4 resulterade faktiskt i två små trollknyten som jag sparade på min hylla i skåpet. jag vill ju vara säker på att åtminstone ha någonting att glasera ihop med de andra deltagarna när det väl blir dags.


så här efter tre timmars svettiga ansträngningar har jag nu skavsår på utsidan av händerna (den del som varit i kontakt med drejskivan) eftersom leran innehöll en del sand för bättre hållfasthet och jag anar en viss utmattning i nyupptäckta muskler i händerna och fingrarna. ser fram emot nästa vecka!

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra jobbat!
/J

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...