söndag 27 juli 2014

dags för tropikhjälm och flytväst?

idag var första dagen på länge då himlen var lite lätt grå och solen inte lika obarmhärtigt gassande som den varit under senaste tidens 30+väder. perfekt fotoväder, tänkte jag och drog iväg med kameran till ulriksdal för att plåta lite i grönsakslandet. i grönsakslandet brukar det ofta vara lite lerigt och kladdigt, men jag var inte sugen på gummistövlar så jag hoppade i ett par flip-flops istället. det är ju oömt och bra, resonerade jag innan jag åkte. 

väl på plats kunde jag notera att mina tidigare antaganden stämde. det fanns både lera, gegga och små till mellanstora vattenpölar efter bevattningsslangarna. efter ett tag hade mina flip-flops arbetat ihop en snygg platåsula av lera, som trots ihärdigt skrapande mot gräset inte riktigt ville lämna sin nya vistelseort under mina ljuslila plastskor. 


efter en liten stund bjöd de ljusgråa skyarna på lite lätt duggregn. jag lät mig dock inte bekommas, då min kamera är hyfsat regntålig och mer än väl klarar ett och annat stänk. men när himlen vred på vattenkranen och det strax övergick i ett fullgott regnande, beslöt jag mig för att trots allt stillsamt vandra in mot växthusen. ett smart drag skulle det visa sig. knappt hade jag nått plasttakens skydd förrän himlens portar fullkomligt öppnande sig. ingen hade berättat för mig att jordens undergång var inplanerad just den här söndagen!


nog för att vädret den här sommaren har bjudit på både tropisk hetta och tropiska nätter. men tropisk storm hade jag inte riktigt väntat mig. ni vet sådan där man kan se på dokumentärprogram på tv, där orkanvindar ilsket sliter i palmbladen medan regnet besinningslöst piskar ner i 240 km/h. enda skillnaden här var att vinden och regnet istället rev och slet i blomstertält, solrosor och brytbönor, samtidigt som åskan mullrade öronbedövande och blixten slog ner lite varstans precis bakom granarna. då det var helt omöjligt att ta sig till bilen, kunde jag inte annat än gapskratta åt eländet där jag stod under det bräckliga entrétaket. för jag borde ju ha förstått - innan jag åkte hade jag haft vattenspridaren på i tre timmar...

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...