tisdag 11 februari 2014

stickor för flickor

nyligen registerade jag mig på ravelry och såg ett så gulligt mönster på ett stickat hundtäcke i fint hundtandsmönster. eftersom täcket var i storlek XS skulle det passa perfekt till min morbrors hund (yorkie). så jag började leta garn och stickor. vanliga stickor hade jag en del sen tidigare, men det här mönstret krävde även strumpstickor och rundstickor i lite större storlek (8+9), vilket jag saknade. på nätet hittade jag rätt storlek men bara vanliga, tråkiga i grått. neh. för jag mindes ett par riktigt grova stickor i ljusblå plast från drops som jag hade i gömmorna. mycket roligare! nog måste det väl gå att få tag på liknande i strumpvariant också? efter mycket fruktlöst letande (drops hade inte modellen kvar) hittade jag helt underbara stickor från knit pro i knallrosa, och som dessutom fanns både som vanliga stickor, strumpstickor och rundstickor! min lycka var gjord. online shopping ftw! 

så nu har jag gått ifrån grått och trist (kvarleva från 80-talet och mammas stick-korgar)...


...till matchande och enhetligt barbierosa. jumperstickorna köpte jag från love knitting. det var svårt att hitta alla önskade storlekar i lager på ett och samma ställe. eftersom jag gillar att sticka i tjockt garn med stora maskor satsade jag på stickor 7, 8, 9, 10 och 12.


strumpstickor (och rundstickor) beställdes från woolstack. men där nöjde jag mig med 7, 8 och 9 för så ofta använder jag inte sådana. 



knit pro hade (förutom traditionella) denna smarta lösning för rundstickor, där man köper själva stickorna löst och sedan skruvar på en tråd i passande längd (60, 80 och 100 cm) istället för att behöva ha multipla stickor av samma tjocklek men med olika trådlängd beroende på stickprojektet. det fanns tre färdiga kit att köpa som bestod av tre olika trådar och tre uppsättningar stickor (delux innehöll lite mer). jag valde "chunky" med stickor i 9, 10 och 12 mm. sen kompletterade jag med två lösa stickor i 7 och 8 mm. så nu har jag nog så jag klarar mina stickprojekt resten av livet! :D

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...