fredag 31 januari 2014

ulligt och gulligt

nyligen beställde jag ett par böcker om nålfiltning, eftersom jag körde fast i mitt senaste projekt någon gång i somras. sen dess har mitt inköpta lager av panduro-ull legat orörd i klädkammaren och gett mig dåligt samvete. men nu ska det förhoppningsvis bli bot och bättring.

måste varmt rekommendera boken "woolbuddies" vilken var mitt absolut bästa köp, långt över förväntan. boken innehåller dom mest underbara små figurer som genast väcker kärlek och habegär. girafferna, elefanterna, hajarna och fåren är mina klara favoriter (inga av dom syns tyvärr på framsidan). pingvinerna och beageln är  rätt söta dom med.


försändelsens besvikelse var tyvärr den här boken - "fuzzy felted friends". kanske hade jag lite för höga förväntningar, eftersom den var japansk hade jag föreställt mig massor med söta små figurer i kawaii-stil. men det enda som var roligt i boken var får-kransen. resten var väldigt trist. det fanns iofs en del beskrivningar av hur man gjorde små miniatyrhundar som kanske ändå kan ha potential (har inte läst så noga ännu). har förut sett en del fantastiska små kreationer av olika hundraser på etsy (bland annat hjorthundar!). vore roligt att kunna göra sådana själv...


dessutom beställde jag del 1 och 2 av böckerna "needle felting to the point" med enkla steg-för-steg-beskrivningar och tydliga bilder. inte lika humoristiska skapelser som i woolbuddies, men massor med naturtrogna katter, en ekorre och en iller! en iller eller två måste jag nog nästan göra, dom var fantastiskt fina.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...