torsdag 31 oktober 2013

uppåt väggarna

efter datahörnans make-over nyligen såg den frilagda väggen plötsligt så väldigt tom och ensam ut att jag beslöt mig för att sätta upp lite stora färgglada tavlor istället för makens lilla spectrum som hängt där tidigare. bakom tavlan dolde sig dock ett par stora fula spikhål, rester från en home-staging för sju år sedan. dock fick jag något av en överraskning när jag tog av locket till spackel-burken...


sen "provhängde" jag upp tavlorna för att få till rätt höjd och avstånd. jag använde mig av det där testpappret som alltid följer med när man köper färdiga ramar och tejpade upp det lite försiktigt på väggen för att få en bättre känsla för hur det skulle bli. det är ju alltid lite trixigt att hänga tavlor på egen hand (armarna vill aldrig riktigt räcka till), och särskilt när det är flera tavlor som ska hänga tillsammans i grupp.


sen var det dags att hänga upp dom riktiga tavlorna. tyvärr upptäckte jag då nackdelen med färdigköpta  ramar - alla våra stora fönster gjorde massor med reflexer i glaset så att man knappt såg motivet. :( ringde till en ramverkstad för att höra vad det skulle kosta att  byta ut till reflexfritt glas istället och tyvärr var det en ganska rejäl slant. mer än jag redan lagt ner på ramar, passepartouer och fotokopior sammanlagt. så dom får nog hänga så här ett litet tag så man får känna efter. men jag tror tyvärr att det är en kostnad som är värd att investera i... för i övrigt är jag jättenöjd, det blev verkligen ett riktigt lyft till datahörnan!


så här ser tavlorna ut utan blänk i glaset i alla fall. min favorit är pionen och makens är den blåa kålen. :)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...