torsdag 12 september 2013

chili explosion

att svärmor har dille på att odla chili har jag kanske nämnt i förbifarten tidigare. det större av dom två växthusen svämmar över av krukor med diverse kända och okända sorter i olika smakstyrka. då jag själv är något av en klensocka när det gäller stark mat, har jag bara vågat prova dom allra mildaste. men chili handlar ju inte bara om smak, då dom ju förekommer i en uppsjö olika färger och former. så visst kan man odla chili bara för utseendets skull! min favorit är den mörkbladiga 'royal black pequin'.

'mulato isleno' - en smakrik och mild chilisort från mexico. smaken ska ha inslag av lakrits, körsbär och tobak.


'habanero chocolate' - en extremt stark habanero från trinidad. anses som en av de starkaste chilisorterna i världen. påstås ha en fruktig smak med inslag av rök.


'royal black pequin' - en stark chili från cambodia. med sina underbara mörka blad och lila blommor är den min favorit.


'omnicolour' - en stark chilisort från mexiko. frukterna ändrar färg allt eftersom dom mognar, från gul till lila via orange och slutligen till rött.


'guajillo' - en ganska mild mexikansk chili med smak av grönt thé och bär. används ofta till salsa och olika såser.


'golden treasure' - en italiensk chili med en mild sötaktig smak.


'peri peri' - är en medelstark chili från brasilien. den kallas även för 'bishop's crown' eller 'christmas bell' på grund av sina roligt formade frukter. 


'joes round' - en stark italiensk chili med små, runda frukter.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...