torsdag 29 augusti 2013

lånekatt

vi har åtminstone två återkommande utekatter som brukar spatsera över våra (sina?) ägor emellanåt. en grårandig hanne och en lite mindre, svart hona. igår kom den svarta lilla kelgrisen på välkommet besök. det var ett tag sedan nu. hon gillar att bli klappad och kurrar konstant och stryker sig runt benen. igår upptäckte jag henne plötsligt inne i köket bakom fågelburen. hade lämnat altandörren öppen för att vädra lite. men katten är rätt väluppfostrad och fåglarna tämligen oförstående så det hela gick ganska lugnt till. på eftermiddagen kom hon dock tillbaka och spenderade åtminstone en timme eller två tillsammans med mig och fåglarna på altanen. efter en stunds kel och gos sittandes på huk slog vi oss till ro i en av solstolarna, jag med katten i knäet och fåglarna nöjda och belåtna i buren bredvid. där sov lillkatten gott i solen en bra stund tills jag fick ont i rumpan. då återupptogs solbadandet utan mig så jag fick en chans att gå efter kameran.


i dag var hon här igen på tidigt morgonbesök. när hon såg mig genom köksdörren mjauade hon och kände tydligt igen mig. sånt får mitt hjärta att smälta! så trots att altangolvet fortfarande var kallt som is efter natten, gick jag ändå ut barfota för att mysa en stund. det är tur att man kan få låna en katt ibland när man inte kan ha en egen! *kärlek*



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...