fredag 14 juni 2013

tema: hästar

fikade med två kära vänner i sollentuna igår på garden bistro. där fanns massor med underbara saker för hem och trädgård som alla pep och skrek och ville följa med hem. t ex dessa underbart söta små prydnadsfåglar.


och den här krukan från kew garden. eftersom färgen (som jag verkligen älskar) har utgått i sortimentet beslöt jag mig för att lägga vantarna på även denna för att utöka min kollektion där hemma. dumt att ångra sig i efterhand tänker jag.


andra saker jag definitivt hade ångrat var om jag åkt hem utan detta fina hästhuvud i keramik. så nu har jag beslutat mig för att börja samla på konst, tavlor och skulpturer med hästtema. jag är ju gammal hästtjej, men blev tvungen att sluta rida på grund av allergi för många, många år sedan. i konstform är dom ju dock 100% allergivänliga! 


jag har ju faktiskt redan ett "startkapital" till min samling här hemma. detta fina hästhuvud i gjutjärn ropade jag in på auktion för en massa år sedan. hiskeligt tungt så man får be maken om hjälp när man vill möblera om. :)


den här lilla hästen är gjord av formpressat läder. inköpt på ikea för en herrans massa år sedan, måste vara över 20 faktiskt. vore roligt att köpa en liknande fast i brons också. 


det kan ibland vara ganska svårt att hitta "hästsaker" bland dom stora auktionshusen och liknande. men ställena nedan säljer nytillverkade inredningssaker och konst med hästtema. tipsa gärna om du vet fler ställen som förtjänar att omnämnas!

hilley house mängder med tavlor, kuddar och skulpturer med häst-tema. missa inte lena palmgrens fantastiska giacometti-inspirerade hästskulpturer i brons! *måste ha*

millhorse har en uppsättning hästskulpturer med antik förlaga

heather jansch den som är riktigt rik kan köpa en av dessa fantastiska konstverk -  hästskulpturer i full storlek gjorda av drivved. *imponerad*

wath a country life har både lampor och bokstöd samt bronserade häststatyer

moooi horse lamp är en helt galen golvlampa i form av en häst i full storlek med en lampskärm på huvudet. kräver nog både en rejäl plånbok och viss acquired taste. men lite roligt måste jag säga. maken skulle dock protestera högljutt.

troya home säljer roliga penn- och brevställ, klockor samt fotoramar i form av stigbyglar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...