tisdag 14 maj 2013

nytt för i år

i år har jag satsat på tålamod. förra året avstod jag från att plantera rabarber och sparris för att man inte kan/ska skörda det första året. men i år har jag planterat fyra plantor rabarber i alla fall. med låg oxalsyra, det känns bättre så. i lådan bredvid skall det odlas kvanne (när det kommer in till ulriksdal senare i veckan). läste nyligen ett recept på rabarber- och kvannesylt som påstods vara supergod och det måste jag ju prova. rabarbersmulpaj är ju redan en klar favorit. dock är jag ju nödd och tvungen att vänta ända till nästa sommar med att göra någon på egna rabarber. tills dess får jag hålla till godo med ikeas variant. den är god om än lite för söt.


en pallkrage med kronärtskockor blev det också. mest för de vackra blommornas skull. inget jag gillar att äta direkt. men ögonfröjd i kökslandet är ju minst lika viktigt.


jag hoppas dom vita jordgubbsplantorna växer till sig ordentligt i år så dom kan producera några bär! många små sticklingar blev det av dom sex plantor jag ursprungligen köpte. jag marscherade raskt från en till inte mindre än fem pallkragar på bara en sommar.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...