måndag 7 januari 2013

nu blir det andra bullar!

maken och jag har ägnat sjukdagarna åt att slötitta på tv. bland annat har det blivit stora mängder avsnitt av "hela sverige bakar". inspirerad av dessa började maken prata om att vi minsann borde börja baka eget bröd eftersom vi båda känner oss lite trötta på mataffärens brödutbud. själv började jag, efter att ha sett sötebrödsutmaningen i avsnitt 5, att fantisera vilt om vaniljbullar, mandelmassebullar, chokladbullar och kardemummabullar och såg för min inre syn hur maken möttes av doften av nybakt i dörren när han kom hem från jobbet om kvällarna. jag kände att jag var redo att ta upp kampen med bree i "desperate housewives". 

men som alla vet krävs det ju proffsiga redskap för ett proffsigt resultat. således (och för att köksmixern precis gått sönder så vi hade plats på köksbänken) åkte maken och jag iväg till netonnet och inhandlade årets bästa julklapp - en krupps KA 990. 



igår premiärbakade vi kardemummabullar med nya maskinen och jag måste tillstå att hjälp vilken skillnad det blev jämfört med att knåda för hand (vilket jag med två trasiga musarmar och klena handleder sällan orkar någon längre stund)! köket blev ju visserligen precis lika kladdigt och stökigt som innan, men mentalt kändes det ändå väldigt mycket enklare att slänga ihop en bulldeg, och själva degen blev fantastisk!


1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...