måndag 9 juli 2012

mot alla odds

luktärtorna tycks inte ha så mycket emot det evinnerliga regnandet. men det blev monokromt i rabatten i år också, köpte aldrig några fler frön utan satte bara egenproducerade från förra året. jungfrun i det gröna har också tagit sig bra från de frön jag spred ut av fjolårets frökapslar. kanske lite för bra, för dom har satt bo även utanför rabatten...


snigeltejp har nu införskaffats till hälften av pallkragarna. det blev riktigt snyggt med en "dekorationsrand" runt kanterna. hoppas mina små plantor skall få växa i fred för sniglarnas glupska magar framöver.


sockerärtorna och potatisen har dock fått vara ifred och växa till sig utan större angrepp. snart kanske jag kan få skörda min första mandelpotatis! :)


schalottenlöken och rödlöken har lyckats motstå sniglarna någorlunda. dock har schalottenlöken naggats i kanten och flertalet hål gapar i planteringsraderna. jag som inte trodde sniglar gillade lök... :/


dom små plantorna med vita jordgubbar som jag köpte på trädgårdsmässan växer fint trots alla jordbävningar och kratrar som dyker upp i lådan med jämna mellanrum. någon jordgubbsskörd blir det inte i år, men dock har jag fått massor med revor med småplantor som jag knipsat bort och satt på tillväxt i barnkrubban tillsammans med omgång tre av rädisorna. förhoppningsvis har jag två pallkragar med jordgubbar nästa år.


en betydligt sorgligare historia är vaxbönorna. som små ledsna spetsdukar står dom i pallkragen och kämpar tappert. om jag bara lyckas hålla sniglarna borta och ge dom en chans att återhämta sig... en enda ensam kålrabbi är allt som överlevt sniglarnas outtröttliga käkar. vi får se om jag lyckas hålla den vid liv till vuxen ålder.


en tröst i eländet är i alla fall min vackra pion "fu shi" som slagit ut sin enda knopp för i år.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej o tack för fina bilder!
Snigeltape låter intressant finns det i handeln? Har just varit ute med mordredskap o skördat ca 30 sniglar i regnet(37 mm i natt)
Ha det fint trots vädret!
Kram Karin E

voxgirl sa...

hej!

vad roligt med en liten hälsning. snigeltejpen har jag köpt på nätet från sneckströms ekohandel. återstår att se om den hjälper.

här är mulet men tack och lov uppehåll. just nu är jag rätt tacksam för att vi bor högt och utan källare. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...