torsdag 10 maj 2012

varning: nysått!

två dagar i rad har jag varit ute i spöregnet och sått och planterat i grönsakslandet. eftersom nysådda fröer ska hållas fuktiga tills dom gror tyckte jag det var ett ypperligt tillfälle att låta naturen få hjälpa till med vattningen. har inte orkat hålla på och förgro någonting mer (annat än basilikan och broccolon som tar sig ganska dåligt) utan allt åkte i jorden direkt. broccolon har jag dessutom kommit på att jag inte har någon plats för bland pallkragarna. glömde räkna efter och köpte tydligen för många fröpåsar (men då avstod jag ändå från både rabarber och sparris). jag gillar grönsaker i roliga färger, så i år blir det följande:

lila brysselkål
lila kålrabbi
lila basilika
rädisor blandade färger
gula vaxbönor
limegrön broccolo (?)
rödlök
schalottenlök
purjolök
mandelpotatis
sockerärtor
vita jordgubbar


som ni märker har jag en förkärlek till lila. :) därtill har jag satsat på ganska mycket lök då rådjuren lämnar dessa åt sitt öde. likaså potatis och rädisor har varit ganska oansatta. värre lär det nog bli med kålrabbin och brysselkålen kan jag tänka mig. men jag har en plan. har beställt två flaskor med kemiskt vargurin som sägs avskräcka det mesta. känns lite enklare än att bygga hönsnätburar över alla odlingsbäddarna. *morr* men hoppas det funkar, då jag behöver rädda rosorna och alunroten också.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...