tisdag 1 maj 2012

första maj-tåg

idag måste nog varenda trädgårdsentusiast i hela stockholmsområdet ha vallfärdat till ulriksdals slottsträdgård. nästan så det var kravall-varning borta på parkeringen. jag åkte dit för att införskaffa två helleborus då det inte fanns att köpa på någon av trädgårdsmässorna i år.

till min glädje blev det en 'blue lady'...


och en 'pink lady' som blommade.


här är dom nergrävda i rabatten bredvid min enorma vita julros (bara halva är med i bild). hoppas nytillskotten kommer att trivas lika bra!


och det var egentligen syftet med hela resan. men när jag kom dit såg jag att pionavdelningen redan var fylld med hyllmeter efter hyllmeter med den ena pionsorten mer fantastisk än den andra. hur kunde jag motstå en sådan frestelse? så istället för att följa min ursprungliga plan med endast 'sarah bernhard' (vilken redan verkade vara helt slut i hyllan?) kom jag hem med tre olika varianter, varav en kinesisk luktpion som var lite mer lågväxande att ha i framkanten.


och här ska dom bo mina pioner. när dom har vuxit upp om några år kommer det att bli helt magiskt! dock tror jag att jag behöver komplettera med två plantor till. det får nog bli av den kinesiska, istället för att blanda in ytterligare en sort. tror det kan bli för mycket. dock har jag ju en annan helt nyanlagd rabatt att ge mig i kast med också. så det kan ju alltid hända att det slinker ner en pion eller två i den med... :D

4 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande, även jag ska få min Helleborus "Blue Lady" med posten om ett tag. Det verkar som om de har färgvariationer, håller tummarna.

M v h Herr Tamburkvist

Anonym sa...

Kolla in sorten "Black Knight"!

M v h Grannen

voxgirl sa...

ja jag känner att det nog kan komma att dyka upp en eller annan julros till. på mässan förra året såg jag så vackra dubbla helleborus. en sån vill jag ju också gärna ha...

Anonym sa...

Dubbla ska du ha! Jag har ingen!

M v h Grannen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...