lördag 21 april 2012

svårknäckt nöt?

idag hade jag besök av denna lilla söta fågel. men trots upprepade försök med både internet och diverse fågelböcker lyckades jag inte identifiera den. någon som är bra på fåglar som kan hjälpa till?


och mitt när jag stod där och fågelspanade genom fönstret, sprang plötsligt den här kanaljen förbi. :)


tillägg: skrev till sveriges ornitologiska förening (sof) och dom berättade att det var en bergfink. bergfinken hör egentligen hemma i norrland, så den här var nog bara på genomresa från sydligare breddgrader där den tillbringat vintern. bergfinken verkar skilja sig en del från bild till bild när man söker på nätet, där en del inte alls ser ut som "min" fågel, vilket kan förklara varför jag hade lite problem med att identifiera den till en början. men nu är gåtan alltså löst! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Det ser ut som en bergfink.
Karin E

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...