torsdag 15 december 2011

advent i betong

jag har förut nämnt i bloggen att jag tänkte ge mig på att gjuta små numrerade etiketter till adventsljusen. nu är det ju snart fjärde advent så det är nästan för sent för i år, men bättre sent än aldrig. idag gjorde jag i vart fall ett försök. tror tyvärr jag hade aningens för lite vatten i betongen, så vi får se hur det går.

så här ungefär är dom tänkta att se ut:


1. tag 4 st små tändsticksaskar. limma fast en liten plastpärla (som man har till pärlplattor) i botten där du vill ha hålet för upphängningen.


2. hitta några lämpliga siffror i plast eller metall att använda som "stämpel". såga bort öglan med en liten bågfil och fila sedan kanten jämn.


3. pensla formar och siffror med två lager formgummi. tänk på att vända på siffrorna och pensla dom på baksidan! när gummit har torkat, pensla till sist med lite matolja så släpper betongen lättare från formen.


4. blanda hobbybetong enligt instruktionen på förpackningen (1 del vatten till 5 delar betong). använd en liten sked eller teskedsmått för att fylla formarna i höjd med kanten på plastpärlan. jämna till och tryck till sist ner siffrorna. låt härda i 1-2 dagar. spraya ev med blomspruta ett par gånger under härdningen för att förhindra sprickbildning.


så nu är det bara att vänta och se. resultatet kommer i bloggen om några dagar!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...