fredag 20 maj 2011

art:ichoke

idag kände jag mig lite småförkyld med ont i halsen, så släpa tunga jordpåsar ner till kökslandet var det inte tal om. jag fick nöja mig med lite stillsamt pysslande på uppfarten. tanken var att testa att göra egna "artichokes" av lammöron.

material:
styrolitboll från panduro
lammöron
lim


börja med lite mindre storlek på blad och klistra dom omlott, halv överlappandes varandra. se till att bladspetsarna täcker kulan ordentligt längst upp.


tänk på att bara limma fast halva det första bladet då detta sedan skall "vikas över" och klistras fast ovanpå det allra sista som avslut. fortsätt sedan att göra fler varv på samma sätt. använd lite större blad till raderna i mitten, och avsluta med ett varv små blad i botten. i det här exemplet gjorde jag bara tre varv, vilket jag i efterhand tycker blev lite för lite. fyra eller fem rader hade nog varit snyggare.


så här såg kulan ut när den var färdig: ovanifrån och i botten.


dekorera kulan om du vill. själv hade jag inget lämpligt hemma, men tunn silvrig ståltråd, pärltråd eller liknande kan vara fint att vira runt. eller stick in vackra floristnålar i bollen.


nu återstår bara att se hur länge bollen håller sig fräsch innan bladen vissnar och blir bruna. undrar om det finns något man kan "konservera" bladen med för att behålla den gröna färgen?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...