måndag 14 juni 2010

i köksrabatten

oh, det börjar bli så fint i köksrabatten nu (om man bortser från de kala fläckar där vargavintern vann slaget):

anemonerna blommar så vackert i rosa och lila.


stäppsalvian 'caradonna' har varit fantastisk ihop med allium 'purple sensation', vilken den senare nu i stort sett redan har blommat över.


vackra knoppar av rosa tuvklint.


mer tuvklint och min nya favorit - kattamarant.


till höger bedårande 'allium ostrowskianum', och till vänster en helt okänd gäst som jag för mitt liv varken vet namnet på eller kan minnas att jag planterat. så antingen har jag minnesluckor, eller så har grannen varit och gerilla-planterat när jag vände ryggen till. de lila "kolvarna" är helt underbara och så besynnerliga. dom ser precis ut som sånt där fransigt garn man kan sticka med. någon som vet vad detta är?


avslutar med en bild som fakiskt inte är från köksrabatten utan från goth-rabatten (som jag kallar den) - undersidan av regnvåt alunrot 'liquorice'. :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där Du inte vet, jag ser ju inte bladen riktigt, men kan det vara en vädd eller klint, vild eller trädgårdsvariant? Gerilla-plantering verkar kul!

M v h
Klöver Knekt

voxgirl sa...

näe, alltså, det är bilden under texten jag refererar till. dom ljuslila, hyacintliknande (fast håriga) blomställningarna med smala krokusliknande blad. tuvklinten har jag planterat själv, så den har jag koll på. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...