söndag 4 oktober 2009

sött i rabatten

här är ett litet "flygfoto" av nya rabatten (taget från sovrumsfönstret). har lagt ut en rad med stenar i bakkanten som avslut på rabatten för att det ska bli lättare att styra upp ogräset tills vi gör i ordning resten av ytan.


och äntligen börjar rabatten kännas lite mer välfylld! två leveranser från horto green samt en hel kasse med höst- och vårlök tog det.


och apropå det så har tidlösan jag köpte börjat titta upp ur jorden med sina underbara, rosa blommor! *lycklig* jag går och spanar varje morgon för att följa förloppet och se när höstkrokusarna tänker haka på.


andra söta saker man kan råka hitta i rabatten... tyvärr var lillskrutten död när jag hittade den. väldigt sorgligt. för vi har hittat tre små ungar (tänk er i storleken 6-7 cm) av samma sort under sommaren som alla också varit mystiskt döda (katter brukar ju företrädelsevis ta hem sina troféer). helt oskadda utan skabbig päls, sår eller bitmärken, har dom legat fullt synliga på gräsmattan inom en meters radie, under loppet av någon vecka. så jag antar att dom har ett bo precis i närheten.


men nu verkar det som om även mamma (eller pappa) också har strukit med (och det jättelångt från ursprungsplatsen där vi hittade dom andra). eller så kan det ju vara någon av ungarna som blivit fullvuxen förstås. väldigt söta är dom i alla fall och jag hoppas att några i familjen överlever vintern och fortsätter bo i vår trädgård...

3 kommentarer:

The Secret Garden sa...

Fy för den lede! Katter!!! :(

Anonym sa...

Vilken vacker naken jungfru! Ser ut som "waterlily"? Den är så fin men brukar bli rufsig. Jag väntar också på höstkrokus, borde de inte spira lite redan? Hösten är ju här...

M v h
Klöver Knekt

Anonym sa...

Mina höstkrokus har börjat titta upp! Tävling?

M v h
Grannen i norr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...