söndag 2 augusti 2009

en dålig dag för somliga

den här lilla trollsländan hittade maken halvdöd inne på köksgolvet i värmen. så han satte ut den på berget vid altanen för att den skulle få lite frisk luft och kvickna till. men medan jag försökte mata den med lite vatten kom dock en elak och stridslysten myra förbi och gav sig på den. trollsländan krullade ihop svansen och kämpade hjälplös mot myran som bitit den. jag gav upp ett tjut av förtvivlan och hade raskt ihjäl myran på fläcken. för trots att jag försöker vara en fredlig djurvän och generellt bara dödar myggor, så älskar jag trollsländor tiotusenfalt mer än myror och kunde inte låta ett sådant mordförsök gå obemärkt förbi.


jag var lite orolig att myrgiftet skulle förlama honom och leda till en säker död, så sen fick han sitta på mitt finger den kommande timmen medan jag gjorde mitt bästa för att få honom att repa sig. men även om han rätade ut svansen igen så småningom, verkade han inte riktigt återfå krafterna. trots att han rörde lite på benen emellanåt och faktisk tvättade sig lite, vägrade han stoiskt att flyga därifrån.


så tillslut, när jag gjort allt jag kunnat och slutligen tvingats inse att hoppet nog tyvärr var ute, satte jag ner honom på glasbordet och lämnade honom ensam. när jag tittade till honom igen en stund senare hade han gett upp. sorgligt när man inte lyckas hjälpa fast man försökerl. :(

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...