tisdag 9 december 2008

fägring stor del 2

nästan hälften av mina orchidéer blommar där hemma nu, och majoriteten av den andra hälften är på gång med löftesrika blomställningar, ännu i knopp.

underbar dendrobium som doftar ljuvligt när man kommer nära...


det senaste tillskottet som jag ju faktiskt köpte i mataffären. här kommer äntligen den utlovade bilden.


nu har min cymbidium äntligen slagit ut!


blomstängeln är så lång och tung att jag är rädd att den ska gå av.


pinoccion blommar träget vidare med ny blomma på samma stängel...


liksom min odontoglossum (höger). juvelorchidén har äntligen börjat öppna sina vita knoppar.


i datahörnan har alla mina fem phalaenopsis skaffat sig stänglar av olika längd.


det är även dags för min andra cymbidium hybrid att blomma. men döm om min bestörtning när blomstängeln plötsligt en morgon låg på golvet! stjälken såg helt avknipsad ut, som om någon klippt med sekatör. och nej, för en gångs skull misstänker jag inte skruttarna. deras näbbar är för små för att klara av att knipsa i en enda tugga. hade dom legat bakom dådet hade den troligen varit mer finfördelad. *mysterium*


men som tur är har det vuxit ut en ny blomstängel på andra sidan! :)


sist men inte minst har vi även en stängel på min phragmipedium boisserianum, och två stänglar på min andra odontoglossum (ej med på bild). så det finns massor att se fram emot dom närmaste månaderna! :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Cybidium, barnens mormor har en. Hur sköter man den bra? Vi är rådvilla.

Undrar Klöver Knekt?

voxgirl sa...

hehe ja jag är nog fel person att ge några tips egentligen. jag gör officiellt alla fel man kan enligt böckerna; låter dom stå med rötterna i vatten, glömmer att vattna på 2 veckor, ger ingen näring, har aldrig planterat om etc. men jag tror det viktigaste är gott om ljus utan gassande sol. står dom bara i rätt väderstreck trivs dom rätt bra ändå. om du vill kan du få titta i mina orchidéböcker för riktiga expert-tips. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...