fredag 6 juni 2008

ännu mer blommor

rosensnåret är så bedårande just nu med nyutslagna vita blommor.


och all timjan blommar med mikroskopiskt små rosalila blommor.


hittade förresten ännu en akleja idag! en mörklila sort. :) dom andra har jag precis grävt upp och planterat tillsammans i stora rabatten nere vid gräsmattan, ihop med den nyinköpta från ellas.


ett frågetecken som precis rätats ut är alla dom grågröna skrynkliga bladen som figurerat spridda lite varstans i trädgården, både i och utanför rabatter. jag har hittills trott att det varit ett osedvanligt kraftigt ogräs och slitit upp en del av dom. när nu blomställningarna dykt upp visar det sig vara rosa fingerborgsblomma! så nu får nog dom resterande stå kvar där dom är. :)


mitt ibland förgätmigejen hittade jag idag denna lilla välkamouflerade blomma. bladen hade jag tidigare nästan misstagit för nässlor men nu avslöjades små ljusblåa blommor! någon som känner igen den här?


och bara några decimeter därifrån står den här lilla växten och frodas. ska bli spännande när blomknoppen slår ut om någon vecka eller två. då lär jag vara där med kameran och trädgårdsböckerna i högsta hugg.

1 kommentar:

Majsan47 sa...

Den där ljusblå blomman undrar jag också vad den heter. Har sådana i trädgården och försöker söka upp vad den heter. Den sprider sig väldigt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...