söndag 13 april 2008

nordiska trädgårdar 2008

rapport från älvsjömässan! förutom ett fullkomligt anarkistiskt kaos på parkeringen (som var gravt underdimensionerad för alla trädgårdsentusiaster denna söndag), bjöd mässan på massor av underhållning, ögonfröjd och köplusta. här följer ett litet axplock:

vackra och inspirerande montrar.


diverse blomsterarrangemang.


hyll(kilo)meter med trädgårdsböcker. den här funderade jag faktiskt på att köpa, men kom hem utan. hoppas jag kan hitta den på nätet istället.


odlingsskåp för orchidéer - som en regnskog i miniatyr. man blev ju nästan lite sugen...


underbara små bonsaiträd. gillade särskilt blodlönnen. här började dock batterierna i min kamera ta slut så bilden är tyvärr lite suddig.


roliga vågformade markplattor i sten, med eller utan inbyggt fågelbad/planteringskruka.


snygg stenmur med matchande markplattor.


och självklart fanns det otaliga montrar där man kunde köpa fröer, plantor eller blomsterlökar. jag köpte tre ljusrosa och två lite mörkare rosa astilbe till reapriset 5 st för 100 kronor. det lönar sig att gå dit mässans sista dag. :)


men jag besinnade mig faktiskt vid orchidéerna och ormhasseln. hittade ett stort och snyggt exemplar för 600 kronor men jag hade ingen aning om hur jag ens skulle få ut den till parkeringen (än mindre in i bilen utan att bryta av alla grenarna) så det fick vara. :(


så vad blev det mer som smög sig ner i shoppingpåsarna? förutom astilben och fler stinkpinnar, blev det en gargoyle som jag spanat in på nätet tidigare. och när jag ändå spräckt gränsen för vad jag klarade av att ta hem själv utan bil (dags att ringa maken och ordna hemtransport) slog jag till på två stora fat och en oljelampa i betong (halva priset). *tungt* sen blev det tre burkar med vattenväxter för 50 kr (istället för 2 st för 120 kronor) samt några vackra blomsterkort jag ska ge till mamma.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...